Blog o zdravém životním stylu, fitness, stravě, výživových doplňcích a o štěstí...

Kam dál?

Spalovače tuku - fungují, nebo ne?

Spalovače tuků

Spalovače tuků

Fungují spalovače tuků, nebo ne?
Spalovače tuků jsou v posledních letech fenoménem. Ve spojení s hubnutím, nabíráním, fitness, ale také se zdravým životním stylem obecně, koluje obrovské množství informací a velká část z nich jsou polopravdy či dokonce i mýty. O to více mýtů koluje ve spojení se spalovači tuku. Slíbovat mohou ledacos - sixpack bez práce i dvacet kilo dole za pár dní. V dnešní době již těmto slibům snad nikdo nevěří. Otázkou však stále zůstává, do jaké míry spalovače tuků mohou zefektivnit naše snahy o hubnutí či rýsování. Jak to tedy s těmi spalovači vlastně je?
Co je to přesně ten spalovač tuků?
Spalovače tuků jsou výživové doplňky (doplňky stravy), které jakoukoli formou přispívají k redukci tělesné hmotnosti s pomocí snižování podílu tělesného tuku na tělesné hmotnosti (procenta tělesného tuku). Většina spalovačů tuku jsou tobolky s čistě přírodními látkami, nejčastěji výtažky z rostlin, karnitin nebo CLA (konjugovanou kyselinou linolovou), které zrychují metabolismus a přispívají k energeticky náročnějšímu klidovému metabolismu. Lze tedy říci, že díky spalovačům se dá hubnout i bez cvičení a ve spojení se správným jídelníčkem mohou přispět ke zefektivnění redukční či rýsovací diety. Nesporně efektivnější jsou spalovače ve spojení s fyzickou námahou (kardio, HIIT, posilování, atd.). A jak fungují? To záleží na principu daného spalovače. Pojďme si rozebrat ty nejčastější.
Karnitin - zázrak a nebo mýtus?
Z mnoha vědeckých studií vyplývá, že L-Karnitin je prostředek, který při fyzické zátěži umožňuje transport molekul tuku z uložených zásob v tukových buňkách do svalů, kde se následně spalují. Stále nevyřešenou otázkou však zůstává, jak efektivní je při podávání Karnitinu ve formě doplňku stravy. Ze studií vyplývají často protichůdné závěry a jistá odpověď na tuto otázku stále není k dispozici.

Problém s karnitinem nastává u osob, které mají dostatečný příjem proteinů z živočišných zdrojů. Tyto osoby mívají dostatek karnitinu ze stravy a zbytek je lidské tělo schopné bez problémů syntetizovat. Externí podávání karnitinu u těchto osob neprokázalo tendence k výrazně vyššímu spalování, tudíž pro karnitin neplatí jednoduché pravidlo - čím více, tím lépe. S nedostatkem karnitinu se mohou potýkat především osoby s nízkým příjmem živočišných proteinů, tudíž osoby s jakýmikoli restriktivními dietami, vegetariáni, vegani atd. Těmto osobám se karnitin doporučuje při redukčních i rýsovacích dietách a přináší často poměrně slibné výsledky, především ve spojení s CLA nebo termogenními spalovači.
CLA = konjugovaná kyselina linolová
CLA je jednou z mnoha látek, která přišla jako módní hit na trhu se spalovači, a následně se ustálila jako tradiční spalovač. Zatímco karnitin je známý pro svůj příznivý efekt na transport molekul tuku do svalů, CLA bývá přisuzován vliv na uvolňování molekul tuku u podkožních i viscerálních tukových buněk. Zároveň inhibuje hormonální reakci, která vede k ukládání molekul tuku do tukových zásob, a umožňuje tak spálit tyto tukové zásoby ve svalech.

Velmi pozitivní vliv CLA na metabolismus tuků a celkové tělesné zdraví se prokázal u vysokohorských horalů, kteří se často ještě živí mlékem a produkty volně se pasoucích koz a krav. Právě mléko volně se pasoucího dobytka a koz má mnohem vyšší obsah CLA než v současné době komerčně produkované mléko. I z tohoto důvodu se jeví jako velmi rozumné suplementovat CLA nejen za účelem regulace tělesné hmotnosti, ale také jako podporu metabolismu tuků a celkového tělesného zdraví.
Termogenní spalovače
Princip termogenních spalovačů tuku spočívá nejčastěji ve zvýšení tělesné teploty. Tento stav nevyhnutelně vede k vyšším energetickým nárokům na ochlazování organismu včetně nutnosti cévního systému zajišťovat zvýšenou koncentraci kyslíku v krvi a rychlejší transport kyslíku a energie do tkání. Termogenní spalovače nejčastěji obsahují různé přírodní extrakty s ověřenou účinností. Mezi nimi je nejčastěji zastoupen kofein, výtažek z černého nebo kajenského pepře, Yerba Mate, nebo třeba guaranin. Ty nejlepší spalovače obsahují i více než 10 reálně efektivních složek, každou v optimálním množství.

V porovnání s dalšími spalovači jsou termogenní spalovače obecně považovány za nejefektivnější prostředky ke spalování tuku. Je však nutné počítat s tím, že bez fyzické aktivity a správného jídelníčku spalovač fungovat nemůže. Jeho cílem je zefektivnit vaše snahy o redukci hmotnosti a tukových zásob a umožňuje tak za stejnou fyzickou aktivitu spálit více energie, avšak není možné spalovačem hubnout bez jakékoli další snahy.
29.05.2018 16:58:07
paveldial1
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one